Waarom is een kennistoets belangrijk?

‘Waarom is een kennistoets eigenlijk belangrijk?’ Dat vroeg Jasper me toen ik een blog schreef over hoe slecht ChatGPT de kennistoets maakt waarmee deelnemers onze train de trainer opleiding afsluiten. En dat is een goede vraag, want in de opleiding gaat het om vaardigheden en niet om kennis. Dus waarom dan toch een kennistoets? Vooropgesteld, ik heb de kennistoets niet zelf bedacht. Toen ik de opleiding liet certificeren door de stichting SPHBO kwam de adviescommissie … lees verder

Wat zet je niet in je programma?

Voor een training stuur je deelnemers altijd een uitnodiging met het programma. Maar van sommige dingen die je op het programma of in de uitnodiging zet worden deelnemers niet blij. In dit blog: welke vier dingen zet je liever niet in je programma of uitnodiging? Werkvormen Als je een groep voor de eerste keer traint, kun je een algemeen stukje toevoegen over werkvormen, maar niet gedetailleerd per onderdeel. Je wilt misschien nog van vorm veranderen. … lees verder

Gedoe in de groep – hoe pak je het aan?

Gedoe in de groep – het hoort bij trainingen. Maar wanneer bespreek je gedoe in de groep plenair en wanneer probeer je het achter de schermen op te lossen? Je staat in de pauze te kletsen met een groepje deelnemers. Sarah maakt een opmerking over een andere deelnemer: ‘Frank is wel erg vaak te laat hè. Dat stoort me.’ Het klopt inderdaad dat Frank ‘s ochtends en na de lunchpauze een paar keer 10 minuten … lees verder

7 handigheidjes voor trainers

Toen ik meeliep met mijn allereerste training ooit, was dat met Marijn. Zij kauwde kauwgum, was grappig en nonchalant en ik kon me haar niet voorstellen voor de groep. Mezelf trouwens ook niet. Hoewel ik zelf gesolliciteerd had op de baan, zag ik er ook huizenhoog tegenop. Maar toen kwam de opening van de training. Marijn zat voor de groep en sprak de woorden: ‘Welkom bij deze training!’ En daarmee wás ze opeens de trainer. … lees verder

5 tips om jezelf voor te stellen in een training

Wat vertel je over jezelf in een training? Het kan ongemakkelijk voelen, dat moment waarop je jezelf voorstelt. Vertel je uitgebreid wat je allemaal hebt gedaan of houd je het kort? Stel je eerst jezelf voor of laat je de deelnemers voor gaan? Vertel je dingen over je privéleven of liever niet? In dit blog lees je mijn 5 tips om jezelf voor te stellen in een training. 1. Laat de deelnemers beginnen Begin niet … lees verder

Zeg ja tegen een ja-maar

Ken je dat? Je legt een stuk theorie uit en een deelnemer onderbreekt je met een ja-maar. Frank: ‘Ja-maar, zo doe ik het helemaal niet. Als ik iets vind van iemand zeg ik het gewoon. Dat omslachtige gedoe, nergens voor nodig.’ Hoe reageer je? Als je net lekker bezig bent, is de verleiding groot om uit te leggen waarom jouw aanpak beter is. Maar Frank wordt daardoor niet overtuigd en herhaalt alleen maar dat hij … lees verder

Weg met de kroketevaluatie? Nee hoor!

Houd toch op met die kroketevaluatie! Dat was grof gezegd de reactie van enkele L&D’ers op mijn blog over evalueren. Guus van Deelen schreef er een artikel over en vroeg me daarop te reageren om het vak verder te helpen. Dat doe ik graag, want trainen en L&D lijken wel twee verschillende werelden, terwijl we veel aan elkaar kunnen hebben. Spoiler alert: Guus en ik zijn het niet eens, maar juist de uitwisseling van argumenten … lees verder

3 x tips om te oogsten

Ter ere van het einde van het jaar dit keer een blog over oogsten. Dat is een actie die je veel kan opleveren: in je werk, als je zelf leert en als trainer met je deelnemers. Daarom 3 x oogsten! 1. Tips om te oogsten in je werk Peter en ik doen het elk jaar: tijdens een wandeling tussen kerst en oudjaar oogsten we wat we het afgelopen jaar bereikt hebben. Dat is heerlijk om … lees verder

Mijn 3 favoriete kennismakingswerkvormen

Hoe leg je bij de start van een training snel een lijntje met alle deelnemers en zorg je ervoor dat ze ook onderling al een band ervaren? En dat met een beetje humor, vaart en diepgang? In dit blog lees je wat mijn drie favoriete kennismakingswerkvormen zijn. Maar voordat we in de werkvormen duiken even wat kader vooraf. Waarom doe je iets aan kennismaken en wanneer doe je dat? Waarvoor doe je een kennismaking? Waarom … lees verder

Van moetje naar must

7 tips om je training te evalueren ‘Ik vond het fijn hoe je reageerde toen ik vertelde dat ik in scheiding lag. En ook hoe je me de vrijheid gaf om de opleiding op eigen tempo te volgen. Maar ik had het wel fijn gevonden als je later nog een keertje had gevraagd hoe het met me ging.’ Als ik haar evaluatie lees, weet ik het meteen: deze deelnemer heeft gelijk. Ik had haar nog … lees verder