Trainen versus supervisie

Een tijd geleden volgde ik een opleiding over verandermanagement. Eén van de trainers staat me nog goed bij. Hij startte de dag meestal met een algemene uitleg. Daarin was hij niet op zijn best: de uitleg was wat rommelig en abstract. Maar toen kwamen de eerste cases uit de groep. Die waren allemaal herkenbaar en spannend! En wat wist de trainer er geweldige dingen over te zeggen – echte eyeopeners! Na 2 plenaire cases vond … lees verder

Deelnemers motiveren

Je geeft training en op het programma staat ‘feedback geven’. De opdrachtgever vindt dat erg belangrijk, maar de deelnemers kennelijk niet. Als je het onderwerp introduceert, kijken ze je aan met een blik van ‘Mens, doe niet zo moeilijk. Je gaat toch niet op alle slakken zout leggen?’ Wat doe je daarmee? Stug doorgaan, is geen optie, want je bent de deelnemers nu al kwijt. Maar het hele onderwerp overslaan, kan ook niet, want dan … lees verder

Trainer, laat zien wie je bent!

De start van een training, 12 deelnemers in een kring. Eén van hen, een man van 50, zit wijdbeens op zijn stoel en kijkt me uitdagend aan. ‘Moeten we hier wat opschrijven? Want daar heb ik helemaal geen zin in!’ Wat moet ik doen? Hem z’n zin geven? ‘Nee hoor, bij mij hoeft dat niet.’ Dan leert hij minder en ben ik meteen m’n positie kwijt: 1 keer blazen en de trainer ligt om. Dan … lees verder

3 Feedbackmissers

Een paar weken geleden was het weer tijd voor de halfjaarlijkse controle van m’n lenzen. Na een tijdje kijken en hummen zei de opticien: ‘Dat ziet er goed uit. Als ik u was, zou ik overstappen op duurdere lenzen.’ Hoe reageerde ik? ‘Goed idee, doet u die maar!’ ‘Huh, nieuwe lenzen? Maar waarom dan? Alles ziet er toch goed uit?’ Ik reageerde op de laatste manier, want waarom zou ik geld uitgeven aan nieuwe lenzen … lees verder

Boeiend trainen

Hoe kan het toch dat sommige trainingen finaal langs je af glijden? De trainer is vast heel deskundig, maar toch lijkt alles uit een boekje te komen. Terwijl andere trainingen je echt raken!Wat de trainer zegt, is precies wat je zoekt. De oefeningen boeien je en je leert voortdurend. Misschien wel dezelfde theorieën uit het boekje van de eerste trainer, maar het lijkt van binnenuit te komen. Echt binnenkomen als trainer Dat effect willen we … lees verder

Trainen = stelling nemen

Een tijdje geleden volgde ik een training. Die ging helemaal volgens het boekje: de trainer vertelde netjes de theorie, stelde vragen en begeleidde een oefening. Maar echt spannend werd het niet. De deelnemers zaten er wat suf bij en raakten geen moment echt betrokken. Na afloop moest ik denken aan dit gedichtje van Joke van Leeuwen over 2 speelkameraadjes. Jij was de goeie en ik was de slechte. Ik wil liever de slechte zijn. Nee, … lees verder

Trainingsonderdelen kiezen

Als ik training geef in een conferentieoord ben ik altijd nieuwsgierig naar wat mijn buren doen. Daarom gluurde ik laatst het lokaal naast me binnen. Op het programma stonden assertiviteit (half 11), het Johari venster (half 2), de Roos van Leary (half 3) en de logische niveaus van Bateson (half 4). Na afloop zag ik dat ze ook nog het verschil tussen waarnemingen en interpretaties hadden besproken en het sandwichmodel voor feedback. Wauw! Die hadden … lees verder

Omgaan met lastige deelnemers

Marja is één van je deelnemers. Ze is vaak aan het woord, heeft altijd een mening en je vindt haar lastig te hanteren. Dan laat je haar oefenen: als verkoper moet ze reageren op een klacht van een klant. Dat doet ze zó fout, zó betweterig – je wordt er eng van. Daardoor komt je feedback er wat scherper uit dan goed is en zij gaat in de verdediging. Je gaat je steeds meer ergeren … lees verder

Een goede trainer weet niet alles

Je geeft voor de eerste keer training over een nieuw onderwerp. Spannend: nieuwe groep, nieuw programma, nieuwe inhoud. Dan gebeurt waarvoor je bang bent: één van de deelnemers stelt een vraag waarop je geen antwoord weet. Je probeert je eruit te redden door de vraag terug te spelen naar de groep – didactisch zeer verantwoord! Maar de andere deelnemers worden het niet eens. Een paar blijven discussiëren en de rest kijkt vragend naar jou. Of … lees verder

Leerdoelen inventariseren

Het begin van een training. De trainer heeft zijn programma enthousiast toegelicht en stelt een bekende vraag: ‘Wat zijn je leerdoelen?’ Mijn buurman heeft een mooi verhaal, maar ik schiet in een kramp. ‘En Karin, wat zijn jouw leerdoelen?’ ‘Uuh, tsja, ik weet het eigenlijk niet… Ik vind het onderwerp erg leuk en ik vind het ook belangrijk om meer te weten van de hele dynamiek in een groep.’ ‘Maar wat zijn je leerdoelen, wat … lees verder