Trainen voor alle leerstijlen

Het ligt zo voor de hand: verschillende deelnemers hebben verschillende leerstijlen. En dus doe je als trainer je best om je werkvormen af te stemmen op je deelnemers. Een doener geef je dingen te doen en een denker zet je aan het denken. Een introvert laat je rustig werken en een extrovert geef je dynamische oefeningen in groepen. En een muzikale deelnemer dien je door muziek op te nemen in een of meer werkvormen. Lang … lees verder

Shit, mijn training loopt weer uit

Heb je weleens dat je tegen het eind van een training moet jagen om aan alles toe te komen? Dat je steeds te weinig tijd hebt voor oefeningen of dat je het laatste onderdeel moet overslaan, omdat het al tijd is? Als dat zo is, heb je waarschijnlijk moeite met je tijdmanagement. In dit blog lees je wat je daaraan doet, zodat je relaxed kunt trainen. 1. Maak een planning Goed tijdmanagement begint met een … lees verder

10 tips om rollenspellen echt te maken

Rollenspellen zijn een geweldige werkvorm. Maar vaak klagen deelnemers dat ze niet echt voelen en dat haalt de sjeu er wel vanaf, want dan leren ze minder. Gelukkig kun je als trainer veel doen om rollenspellen echt te maken. 1. Werk met echte situaties Rollenspellen worden veel echter wanneer deelnemers eigen situaties inbrengen. Werk daarom het liefst met situaties die de deelnemers zelf inbrengen. Als Marieke op haar werk last heeft van een collega voelt … lees verder

3 tips om deelnemers snel aan boord te krijgen

Ik geef trainingen over projectmanagement. Veel van mijn deelnemers zijn beginners die geen idee hebben wat dat inhoudt. Daarom start ik altijd met een overzicht van wat projecten zijn en hoe je die aanstuurt. Maar na m’n inleiding heb ik het gevoel dat ze het nog niet snappen. En de ervaren deelnemers zie ik juist in de weerstand schieten. ‘Zo werkt het bij ons niet!’ Hoe kan ik mijn training zo beginnen dat ik alle … lees verder

Trainer of procesbegeleider?

‘Ik doe iets met groepen. Kan ik dan bij jullie terecht?’ Die vraag krijgen we vaak en dan gaan we altijd even op onderzoek uit. Want wat doe je precies met groepen? Wij maken onderscheid tussen trainer en procesbegeleider. Omdat ik merk dat dit voor veel mensen een eyeopener is, zet ik in dit blog neer wat ik onder de beide rollen versta. Wat doe je het liefst? Eerst een testje. Stel je voor, je … lees verder

Daar zit wat in, toch?

Hoe breng je moeiteloos een discussie op gang in een training? Hoe laat je de deelnemers elkaar aan het denken zetten, zonder dat het je als trainer veel energie kost? Het geheim zit ‘m in het zinnetje ‘Daar zit wat in, toch?’ Wanneer je dat op het juiste moment gebruikt, krijg je al snel een spannende discussie. In dit blog lees je hoe dat werkt. Waarom een discussie? Stel je voor, je bent gevraagd om … lees verder

Mijn groep stelt zo veel vragen!

Ik sta voor de groep en krijg het warm. Het is allang tijd om te oefenen, maar er komen steeds veel vragen. Telkens wanneer ik denk dat het helder is, duikt er een nieuwe op. Ik zie sommige deelnemers afhaken. Zal ik zeggen dat ik wil doorgaan? Ik zie ook dat de vragenstellers duidelijkheid nodig hebben. Wanneer ik die niet geef, gaan ze verder discussiëren in de subgroepjes in plaats van oefenen en dat wil … lees verder

Meer zitten, beter trainen

‘Ga staan!’ fluistert Arrien me toe. Ik ben net in dienst bij DLV en geef samen met hem mijn eerste training. Ik doe de aftrap. Braaf ga ik staan. Later legt Arrien uit dat hij wil dat ik meer autoriteit pak. Hij staat zelf ook altijd bij de opening, want een trainer moet overwicht uitstralen. Ik ben jonger dan de meeste deelnemers en vrouw tussen de mannen, dus ik moet extra compenseren. Destijds leek het … lees verder

Vermijd de vergadervalkuil

Soms duren discussies in een training eindeloos. Telkens wanneer je denkt dat alles wel gezegd is, duikt er weer een nieuwe vraag op en begint het van voren af aan. Als trainer denk je weleens dat het aan de groep ligt, maar het kan ook door jezelf komen. Dan trap je in de vergadervalkuil. Hoe rond je de discussie zó af dat de groep vanzelfsprekend met je meegaat? ‘Maar wat als …?’ Ik zit bij … lees verder

Help, een ‘Margreet’ in mijn groep!

‘Ik geef al heel lang leiding. Eigenlijk heb ik deze training niet meer nodig. Maar ja, de directeur zegt dat het goed is voor de onderlinge binding dat ik wel meedoe.’ Dat zegt Margreet bij de kennismaking. Zij volgt de training samen met collega’s, allemaal beginnende leidinggevenden. Ik heb de hele training last van Margreet. Het ergste moment komt op dag drie, als ze een deelnemer na een rollenspel verwijt: ‘Hoe kún je dat zo … lees verder