Van ‘praten over’ naar doen – dit is de truc

‘Plenair willen mijn deelnemers best oefenen, maar in subgroepen komt het er niet van. Dan blijven ze maar praten over wat ze kunnen doen en gaan ze pas aan de slag als ik binnenkom. Dat is onwerkbaar met vier of zes subgroepjes. Bovendien voel ik me dan net een schooljuf!’ Hoe zet je deelnemers aan het werk in subgroepjes? Die vraag krijg ik veel van trainers en dat is best logisch. Want een training heeft … lees verder

Trainen met verdriet

Soms moet je trainen terwijl er iets goed mis zit in je leven. Je broer is overleden, je ligt in scheiding, je kind is ernstig ziek. Wat doe je met dat verdriet tijdens de training? Deel je het met de groep? Als trainer heb je alle aandacht nodig voor je deelnemers. Dat lukt niet wanneer je verdriet je in de weg zit. Je kunt niet goed naar ze luisteren als je voortdurend die knoop in … lees verder

De therapeut als trainer

Nynke aan de telefoon. Ze is onder de indruk van de driedaagse training die ze volgt bij een therapeut. Als we verder praten, is ze in tranen. Waarom? Dat lees je in dit blog. ‘Ik volg een driedaagse training bij Kas. Vooraf verheug ik me enorm, want Kas is een heel ervaren therapeut. Tijdens de training nodigt hij ons steeds uit vragen te stellen. “Van vragen leer je.” In de middag van de eerste dag … lees verder

Demonstratie met fouten? Niet erg!

Eind augustus verzorg ik samen met Daan Rookmaaker een workshop voor Nobtra-trainers. De workshop gaat over demonstreren. Vooraf heb ik gevraagd of de trainers dat weleens doen. Wat blijkt? De helft van de aanwezigen geeft af en toe een demonstratie en de andere helft wil het gaan doen. Dat was 25 jaar geleden wel anders. Toen ik begon met trainen, gaf ik nooit demo’s en mijn collega’s ook niet. Ik vond het mijn taak om … lees verder

‘Houd je rug recht, Karin!’

Ik ga nu twee jaar naar een sportschool in de buurt voor lessen ‘pump’ en ben erg tevreden. De instructeur is aardig, doet het goed voor en ik werk me elke les in het zweet. Als het lukt, ga ik twee keer per week: op woensdag en op zondag. Dan schrapt de sportschool mijn les op woensdag. Gelukkig is er nog een tweede sportschool in de buurt waar ze dezelfde les geven. Als ik daar … lees verder

E-learning als brug naar de praktijk

E-learning is hot, maar hoe zet je het effectief in? Veel trainers gebruiken e-learning om deelnemers vóór de training aan het werk te zetten, zodat ze tijdens de training sneller en effectiever kunnen oefenen. Wij doen dit andersom: eerst de training en dan de e-learning. In dit blog leg ik uit waarom wij dat zo doen en geef ik praktische tips. E-learning vooraf: het ligt zo voor de hand Met e-learning kun je deelnemers vóór … lees verder

Trainen voor alle leerstijlen

Het ligt zo voor de hand: verschillende deelnemers hebben verschillende leerstijlen. En dus doe je als trainer je best om je werkvormen af te stemmen op je deelnemers. Een doener geef je dingen te doen en een denker zet je aan het denken. Een introvert laat je rustig werken en een extrovert geef je dynamische oefeningen in groepen. En een muzikale deelnemer dien je door muziek op te nemen in een of meer werkvormen. Lang … lees verder

Shit, mijn training loopt weer uit

Heb je weleens dat je tegen het eind van een training moet jagen om aan alles toe te komen? Dat je steeds te weinig tijd hebt voor oefeningen of dat je het laatste onderdeel moet overslaan, omdat het al tijd is? Als dat zo is, heb je waarschijnlijk moeite met je tijdmanagement. In dit blog lees je wat je daaraan doet, zodat je relaxed kunt trainen. 1. Maak een planning Goed tijdmanagement begint met een … lees verder

10 tips om rollenspellen echt te maken

Rollenspellen zijn een geweldige werkvorm. Maar vaak klagen deelnemers dat ze niet echt voelen en dat haalt de sjeu er wel vanaf, want dan leren ze minder. Gelukkig kun je als trainer veel doen om rollenspellen echt te maken. 1. Werk met echte situaties Rollenspellen worden veel echter wanneer deelnemers eigen situaties inbrengen. Werk daarom het liefst met situaties die de deelnemers zelf inbrengen. Als Marieke op haar werk last heeft van een collega voelt … lees verder

3 tips om deelnemers snel aan boord te krijgen

Ik geef trainingen over projectmanagement. Veel van mijn deelnemers zijn beginners die geen idee hebben wat dat inhoudt. Daarom start ik altijd met een overzicht van wat projecten zijn en hoe je die aanstuurt. Maar na m’n inleiding heb ik het gevoel dat ze het nog niet snappen. En de ervaren deelnemers zie ik juist in de weerstand schieten. ‘Zo werkt het bij ons niet!’ Hoe kan ik mijn training zo beginnen dat ik alle … lees verder