Goed voor de groep is het vijfde boek van Karin de Galan
Zelfs wanneer je al heel lang traint, kun je nog steeds van de kook raken van een groep die niet lekker loopt of van een deelnemer die onder je huid gaat zitten. Vroeger dacht ik dat ik ooit ‘af’ zou zijn als trainer, dat al mijn trainingen vlekkeloos zouden verlopen en ik voortdurend ontspannen zou zijn. Helaas, dat is niet waar. Weliswaar beheers ik het vak nu behoorlijk goed en lopen mijn trainingen vaak lekker. Maar ik neem mezelf nog steeds mee en alle deelnemers zijn weer anders, zodat er soms ‘gedoe’ ontstaat. Over dat gedoe heb ik Goed voor de groep geschreven. Het boek helpt je analyseren wat er met je gebeurt en hoe je daaruit kan stappen, zodat je weer effectief kan reageren. Ik heb vijf bekende psychologische modellen gekozen en die praktisch toegepast op trainers.
Fight, flight, freeze
Je kunt in de fight, flight of freeze komen als je je aangevallen voelt. Hoe herken je dat je erin zit en hoe kom je eruit?
Transactionele analyse
‘Je krijgt de groep die je verdient’, dat zeggen mensen soms. Met de TA krijg je een spiegel. Wat zijn de rollen waar je gemakkelijk in schiet (de kritische ouder, het vrije kind?) en hoe verklaart dat de reacties van de groep? Hoe kun je andere rollen verkennen en effectiever trainen?
Bestel dit boek
Rationele Emotieve Therapie (RET)
Als trainer kun je last hebben van je eigen gedachtes. ‘Zie je wel, nu val ik door de mand’ of ‘Hoe is het mogelijk, wat zit die groep in de weerstand zeg!’ Hierdoor reageer je niet meer effectief. Met de RET kan je ze eerder herkennen en eruit stappen.
Overdracht
Puur omdat jij de trainer bent en de deelnemer minder macht heeft, krijg je te maken met overdracht. Deelnemers projecteren eerdere ervaringen met leraren en ouders op jou. Handig om te weten, te herkennen wanneer het in de weg zit en mee te kunnen dealen. Ook: hoe voorkom je dat je zelf in de tegenoverdracht schiet?
Cognitieve dissonantie
Als trainer kun je alleen groeien wanneer je fouten durft te maken en daarvan leert. Maar dat is niet altijd makkelijk. Fouten zorgen voor cognitieve dissonantie in ons hoofd. Als je dat proces snapt, kun je makkelijker leren van je fouten zonder eronder gebukt te gaan. Bovendien snap je de reacties van deelnemers beter (‘maar in het echt gaat het anders!’) en dat helpt je om te reageren met compassie.
Reacties van lezers
‘Ik kocht dit boek op de Dag van de Trainer, en begon het te lezen de dag nadat ik in een groep enorm tegen mezelf was aangelopen. Acht jaar ben ik al zelfstandig trainer en ik was boos op mezelf die dag dat ik de dynamiek tussen mij en 1 deelnemer niet had kunnen draaien. Ik ken de theorieeen wel, en heb het ook vaak wel gedaan. Maar die dag ging het mis. Lezend in het boek vielen hoofdstuk voor hoofdstuk de kwartjes! Dit boek helpt je echt als je al jaren traint, al los bent van de inhoud, maar ook gewoon een mens bent!’
‘In zijn toegankelijkheid, herkenbaarheid en toepasbaarheid maakt het boek de belofte een ‘zelfhulpboek voor trainers’ te zijn absoluut waar. Het boek leest vlot weg, mede dankzij de heldere indeling. Stappenplannen en checklijstjes bieden extra steun. Tabellen dienen als samenvatting. Eenvoudige tekeningetjes verluchten de tekst.’
‘Alle lastige situaties, ieder ongemakkelijk moment dat wordt beschreven in het boek, alle momenten van euforie ook, plot ik één op één op mijn eigen praktijk van de afgelopen jaren. Aangevlogen vanuit de invalshoeken van TA, RET, overdracht/tegenoverdracht, en daarom zo bruikbaar om op te reflecteren.’
‘Vooral de originele keuze om bij cognitieve dissonantie niet alleen aandacht te hebben voor zelfrechtvaardiging, maar te focussen op de onderbelichte variant zelfbeschuldiging spreekt me erg aan.’
‘Dit boek is een absolute must voor iedere trainer. Het geeft zoveel inzichten en handvaten waardoor je écht `goed` voor de deelnemers kunt zijn.’
‘… een uitstekend boek dat voorziet in een behoefte.’
‘Je voelt dat Karin alle voorbeelden tot in de haarvaten heeft doorleefd. Die voorbeelden leveren tal van komisch pijnlijke herkenningsmomenten op (Au, dit gaat over mij!), die je dwingen echt naar jezelf te kijken. Het mooie is dat ze je met hetzelfde gemak de weg wijst naar mogelijke oplossingen.’
‘Lezend in het boek vielen hoofdstuk voor hoofdstuk de kwartjes! Dit boek helpt je echt als je al jaren traint, al los bent van de inhoud, maar ook gewoon een mens bent!’
‘Goed voor de groep is een boek voor mensen met al flink wat praktijkervaring die juist verder dan een standaardaanpak willen gaan. En dan heb je ook wat: dit boek helpt je zeker om te reflecteren op je eigen gedrag om zo te groeien in je persoonlijke stijl van trainen.’
Bestel dit boek
‘Dit boek is een absolute must voor iedere trainer. Het geeft zoveel inzichten en handvaten waardoor je écht `goed` voor de deelnemers kunt zijn.’
‘Kijken in de ziel van trainers zo zou je het nieuwe boek van Karin de Galan, Goed voor de groep, gerust kunnen noemen. En ook een blik op de soms kwetsbare ego’s van trainers.’
‘Met Goed voor de groep heeft De Galan wederom een topboek afgeleverd. Het is een boek dat ik iedere trainer kan aanraden.’
‘De vele voorbeelden en concrete tips maken Goed voor de groep tot een enorm waardevol werk, niet alleen voor trainers, maar bijvoorbeeld ook voor docenten of sprekers.’
‘Goed voor de groep is weer een echte De Galan. De tekst is uiterst toegankelijk geschreven, met humor en ruimte voor (zelf)relativering. Maar achter die luchtige verschijningsvorm gaat een degelijk en serieus handboek schuil; een aanrader voor iedereen die zelf traint of trainers opleidt.’
‘Met een blos op de wangen omdat ik zoveel herken, lees ik het boek Goed voor de Groep. Ik voel me als trainer gezien. Het boek maakt je mens in je rol als trainer.’
‘Wat ik bijzonder vond om te lezen is dat je als trainer bij het begeleiden en nabespreken van een rollenspel, volgens de Transactionele Analyse meer dan 15 wisselingen van egoposities doorloopt.’
‘Een feest van herkenning & help, ik herken alles. Dit boek is een weldaad voor de trainersziel.’
‘Niet alleen voor trainers is dit unieke boek een zelfhulpgids. Karin de Galan is erin geslaagd om in het boek een vijftal spiegels te beschrijven die inzicht geven in de (eigen)psyche van de trainer maar ook in die van de deelnemer.’